Cartea de față s-a născut din nevoia de a le oferi studenților de la specializarea Limba și Literatura Română-Limba și Literatura Engleză un punct de plecare în studierea acestei perioade, care îi intimidează sau îi sperie, de-a dreptul. Am considerat necesară incursiunea în biografia autorilor, pentru a-i face tridimensionali, pentru a le da rotunjimea necesară, astfel încât cititorul să și-i poată apropia. Din rațiuni didactice, nu am abordat în aceeași manieră toți marii reprezentanți ai acestei perioade: la unii am aplicat criteriul tematic, la alții am analizat creația, respectând cronologia apariției volumelor, dar, de cele mai multe ori, am considerat necesar să evidențiez originalitatea și prospețimea fiecăruia dintre poeții vizați. Am oferit soluții personale de interpretare, apelând la noțiuni de hermeneutică, dar incluzând, fără doar și poate, și referiri la exegeza unor nume mari, care și-au clădit o carieră în critică ridicându-le statui acestor monștri sacri sau, dimpotrivă, demolându-le cu secera și ciocanul. Am ales să ofer multe citate din poezii, să aleg exemplele cele mai elocvente, care să compună, prin ele însele, un subtext interpretativ.
Cealaltă necesitate, de ordin interior, de a scrie această lucrare, vine dintr-un resort intim, care traduce dragul de lectură al acestei felii de literatură, încă neostoit. Fascinația pe care această poezie o mai produce încă, o sută de ani mai târziu de la apariția ei, este încă vie, iar vocilor, indiferent de tonalitatea lor, trebuie să li se cunoască acel vibratto care le face să fie unice. Materială, făptura de humă a poetului, sublimată în imaterialitatea versului ar rămâne doar un nume adunat pe-o carte, dacă nu ne-am încăpățâna să încercăm să o definim la nesfârșit.
|
|